Säkerhet för skuld när partner inte kan försörja sig.

Hej!

Jag och min partner är båda studenter och ska snart flytta hemifrån. Dock fick min partner reda på att han inte kan få csn samt lån nästa termin då han inte har tillräckligt med poäng.

Tanken var att vi skulle dela alla kostnader inom boende, mat, mm lika men nu kommer han inte ha råd. Med mitt csn samt jobb kan jag försörja båda. Dock måste jag använda mitt studielån också och om jag försörjer honom bör han vara skyldig mig pengar i framtiden. Kan man på ett relativt smidigt och säkert sätt skriva ett kontrakt eller liknande som gör att han är skyldig att betala tillbaka de pengarna till mig senare?

Lawline svarar

Hej! Tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Avtalsfrihet

I svensk rätt råder avtalsfrihet. Det betyder att det går att avtala om i praktiken vad som helst (såvida det inte rör sig om något omoraliskt). Det finns inte heller några särskilda formkrav för hur ett avtal ska se ut, alltså är muntliga avtal bindande på samma sätt som skriftliga. En av anledningarna till att ingå avtal är däremot att få en säkerhet på vad som bestämts, vilket kan göra att tvister undviks. Skulle det uppstå en tvist måste parten styrka att ett avtal ingåtts. Av denna anledning är det en fördel att ha ett skriftligt avtal.

I ditt fall

När det kommer till hur ett sådant avtal skulle se ut i ert fall blir det mer en praktisk fråga. Det är svårt att utforma ett avtal så pass generellt att det täcker alla utgifter till ett visst datum som på något vis också måste bestämmas. Det skulle antagligen innebära att kvitton på alla utgifter behövt sammanställas och sparas.

Ett mer praktiskt alternativ är att du lånar ut en klumpsumma i taget och att ni i samband med detta upprättar ett skuldebrev. På ett sådant dokument ska det framgå vem som lånar ut, vem som lånar och hur mycket som lånats. I övrigt kan ni fritt avtala om upplägget. Dokumentet ska signeras av båda parter. Det krävs inga vittnen vid upprättande av ett skuldebrev, men det kan alltid vara bra att ha vid eventuell tvist.

När betalning görs ska detta antecknas på skuldebrevet. Behöver du låna ut mer kan ett nytt skuldebrev upprättas, antingen på den nya summan, alternativt på totalsumman där det också antecknas att det första skuldebrevet inte gäller längre.

Jag hoppas du fick svar på din fråga. Välkommen åter om du har andra juridiska funderingar i framtiden.

Med vänlig hälsning

Lucas GardebrandRådgivare