Saknas en produkt i paketet - vad händer?

Köper två produkter av ett företag, bara en är med i paketet!

Kunden hävdar att företaget inte skickat med den.

Vem har rätt? & vad kan hända?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad händer om en vara saknas i paketet?

Då det handlar om ett företag och en kund så blir konsumentköplagen tillämplig (KKöpL). En vara anses felaktig om den avviker från vad som följer av mängd, kvalitet, förpackning och andra egenskaper (16 § KKöpL).

När det föreligger ett fel i vara aktualiseras en rätt för kunden att bland annat kunna kräva avhjälpande, eller häva köpet (26 och 28 §§ KKöpL). Med tanke på att en vara saknas kan det vara aktuellt att kräva omleverans (26 § KKöpL). Om omleveransen inte sker inom skälig tid efter att kunden reklamerat felet (23 § KKöpL) så har kunden rätt att häva köpet om felet är av väsentlig betydelse (28 och 29 §§ KKöpL).

Sammanfattning

Det finns flera olika typer av påföljder som kan aktualiseras när det föreligger ett fel i vara som det gör här då en produkt saknas. Kunden kan i första hand kräva omleverans och avhjälpande, och om felet är av väsentligt betydelse (vilket jag anser att det är med tanke på att man vill ha alla produkter man beställt) så har kunden även rätt att häva köpet och därmed få sina pengar tillbaka.

Det framgår dock inte mycket mer information i frågan, varpå jag rekommenderar dig att ta kontakt med vår juristbyrå här eller ringa oss för att få mer information i ärendet. Det kan finnas många faktorer som spelar roll i en sådan situation, och jag kan endast utgå ifrån det som du har angivit i frågan.

Kontaktuppgifter till vår telefonkontakt:

Telefon: 08-533 300 04

Öppettider: Mån-fre kl. 10.00−16.00

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Amila ZahirovicRådgivare