FrågaKÖPRÄTTKöplagen22/05/2018

Såld telefon som inte har kommit fram till köparen

Hej,

Jag sålde en Samsung galaxy s8 på tradera. Jag har kvitto på att jag köpt denna telefon.

I min annons skriver jag att jag inte ansvarar för postens slarv.

Köparen begärde inte spårbar frakt. Jag skulle erbjudit det men tänkte inte så långt.

Jag skickade paketet. Nu påstår köparen att han inte fått det. Han vill polisanmäla mig för bedrägeri.

Till saken hör att jag bara har bra omdöme på tradera. Över 200 faktiskt.

Är jag skyldig att betala tillbaka pengarna? Jag har inte dem längre så jag blir väldigt rädd, för jag har verkligen inte lurats.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom jag utgår från att du har fått betalt för telefonen samtidigt som köparen inte har fått den är det första steget att undersöka vem som bär risken för det. Det innebär en undersökning av vem som ska bära ansvaret för att telefonen inte har kommit fram.

När det gäller köp mellan privatpersonen är köplagen tillämplig. Om varan ska transporteras till köparen, och ni inte avtalat om annat, sker avlämnandet när varan har lämnats till transportören, 7 § 2 st. köplagen. Risken för varan går över på köparen när varan har avlämnats, 13 § köplagen.

Det är på så vis du som säljare som måste visa att du har lämnat in paketet med telefonen till posten. Då går risken över på köparen.

Av frågan framgår att du har skickat ett paket som inte är spårbart. Därför kan det vara svårt för dig att bevisa att du verkligen har postat paketet (även om du har gjort det). Som bevis krävs här ofta ett inlämningskvitto eller likande. Om du inte kan bevisa att du har skickat paketet med telefonen i ligger risken på dig. Det innebär att köparen har rätt att få tillbaka sina pengar för den köpta varan.

Sammanfattningsvis måste du som säljare kunna bevisa att du har lämnat in paketet med telefonen till posten. Kan du inte göra det så har köparen rätt att få tillbaka sina pengar.

Om du önskar vidare hjälp råder jag dig att ta kontakt med vår juristbyrå som kan hjälpa dig vidare i ärendet.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Joel MyreniusRådgivare