Sälja aktier

Ärver pappas aktier han fått som gåva av sin arbetsgivare. Vad behöver jag göra vid en ev försäljning när det gäller köpnota? Skatt på det ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Köpnota är ett kvitto man får när man köpt en aktie. Säljnota är det du får när du sålt en aktie. Skatt på aktier är 30 procent av vinsten, då skattar inte på hela delen därmed. När du säljer aktier ska du deklarera detta. Om du inte vet vad anskaffningsvärdet var ska du använda dig av schablonmetoden. Denna innebär att du får använda 20 procent av försäljningspriset som omkostnadsbelopp. Den resterande delen det vill säga 80 % av försäljningspriset räknas som vinst och ska beskattas med 30 %. Obs detta gäller för marknadsnoterade aktier.

Om du vill läsa mer om hur du räknar ut vinsten så hittar du Skatteverkets hemsida här.

Sandra WredeRådgivare