FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt24/01/2021

Sälja andel av samägd fastighet

Hej, Mina föräldrar byggde en fritidsfastighet, efter ett antal skrev de över 30% var till mig och mina 2 syskon , de behöll själva 10%. Nu dog min syster för ett antal år sedan, och hennes andel gick i arv till hennes make.

Nyligen sålde min bror sin 30%iga andel till mig, vår svåger blev då rasande för att han inte fick vara med i affären och vill nu upphäva köpet får han tycker inte vi följt samägarlagen. Har vi gjort något juridiskt fel?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Av informationen som framgår i din fråga verkar det verkligen inte som att ni gjort något juridiskt fel. Det är tillåtet att sälja eller ge bort den andelen man äger i en fastighet om man så önskar och samtycke behövs inte från övriga delägare.

När flera personer äger egendom eller en fastighet till exempel så aktualiseras samäganderättslagen, om ni själva inte har avtalat något annat mellan er. I mitt svar utgår jag från att ni inte har något avtal och då gäller samäganderättslagen. Om det finns flera delägare behöver man allas samtycke om man vill ändra eller förvalta HELA fastigheten, dock får man i vissa situationer ensam ta beslut om det skulle röra sig om något brådskande för att skydda eller vårda fastigheten. Men när det kommer till varje delägares egna andel har denne rätt att ensam bestämma och förfoga över den. Alltså kan inte svågern påverka eller klandra er för att din bror valde att sälja sin andel till dig. De övriga delägarna måste inte samtycka till en sådan försäljning.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Annars får du gärna återkomma

Med vänlig hälsning

Lisa OlssonRådgivare