Sälja bostadrätt efter arv - särkullebarn

Jag och maken äger en bostadsrätt. Vi har även särkullebarn på båda sidor. Om maken dör före mig, kan jag sälja bostadsrätten och pengarna är mina? Vi har testamente som säger att den som blir kvar ska bo kvar i bostadsrätten.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Svaret regleras i ärvdabalken (ÄB).

Särkullbarnen eller -barnet på din makes sida har rätt till sin "laglott", vilket är hälften av din makes egendom (ÄB 7:1 och 7:3). Detta innebär att om ditt övertagande av bostadsrätten skulle innebär att mindre än detta går till särkullebarnen eller -barnet så får du inte behålla pengarna utan måste ge den delen som saknas till dem.

Kort sagt blir svaret att om din makes del av bostadsrätten utgör mer än hälften av hans förmögenhet så kan du sälja den och behålla pengarna.

Jag hoppas det svarar på din fråga. Du är varmt välkommen att ställa fler frågor till oss på Lawline.

Adam WinqvistRådgivare