FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt19/09/2021

Sälja CBD i Sverige?

Hejsan, jag är i i processen i att starta ett CBD bolag. Det jag har läst är att det är olagligt att sälja och marknadsföra CBD - även om det är THC fria.

Har läst att ett svenskt CBD bolag fick flytta sin verksamhet till polen. Sen så står det på vissa sidor att det inte är några problem att driva ett cbd bolag från Sverige. Jag skulle vilja veta vad som gäller. Kan jag registrera ett bolag här i Sverige eller behöver jag göra det i ett annat land?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Sälja och marknadsföra CBD

Att köpa och sälja CBD utan THC är enligt en dom från Högsta domstolen tillåtet (NJA 2019 s. 531). Däremot är CBD läkemedelsklassat och således behövs produkter innehållande CBD godkännas som läkemedel innan de får säljas i Sverige (5 kap. 1 § läkemedelslagen).

Att svenska företag väljer att istället flytta sin verksamhet till andra europeiska länder beror på att CBD inte är läkemedelsklassat i alla länder, vilket i kombination med den fria rörligheten av varor inom EU möjliggör för försäljning till Sverige.

Det är således inte tillåtet att registrera ett bolag för att sälja CBD-produkter i Sverige om produkterna inte har blivit godkända som läkemedel. Om du har några frågor om mitt svar får du gärna kontakta mig på Julia-saga.herhold@lawline.se.

Hoppas att du fick svar på din fråga och stort lycka till!

Med vänliga hälsningar,

Julia-Saga HerholdRådgivare