Sälja en mjukvara till ett företag

Hej! Jag har utvecklat en mjukvara som jag vill sälja till ett företag som i sin tur kan distribuera denna kommersiellt. Mjukvaran har jag utvecklat på fritiden, jag har inte gjort något liknande förut, jag är antagen till universitetsstudier, och jag har inget jobb i övrigt. Mot mjukvaran antar jag att jag då skulle antingen få engångsbetalning eller royalty. Behöver jag ett företag för att genomföra detta eller kan jag kategorisera detta som hobby eller liknande? och är det någonting man ska tänka på angående rättigheterna till produkten man vill sälja?

Tack!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns flera saker att tänka på när man har skapat en mjukvara som man avser att sälja vidare. En mjukvara är en så kallad immateriell rättighet som innehar upphovsrättsligt skydd och kan i särskilda fall även vara patenterbar. Det är därför att rekommendera att anlita en jurist för att upprätta ett avtal som reglerar överlåtelsen (försäljningen) av den immateriella rättigheten och vad denna innefattar. I ditt fall verkar du osäker på huruvida det är bättre att få en engångssumma och/eller royalty och föredrar du en royalty krävs också ett licensavtal.

Min uppmuntran till dig är alltså att anlita en jurist som hjälper dig att bena ut de viktiga delarna i ett avtal utifrån de önskemål du har. Behöver du hjälp med detta är du välkommen att vända dig till info@lawline.se eller ringa 08-533 300 04. Vi sysslar dock inte med skatterättslig rådgivning på byrån, varför jag inte kan svara på din fråga om hur du ska kategorisera försäljningen ur den aspekten.

Hoppas att du fick viss vägledning i din fråga!

Amanda Strömblad LarssonRådgivare