Sälja fast egendom inom äktenskapet

Hej!

Vi skall köpa ett hus av morfar. Vi får köpa det billigare än värderingen pga släktband och pga att dem fick köpa det billigare av morfars föräldrar. Morfar har en ny fru, som har barn på sitt håll, de har inga gemensamma barn. Fruns barn tycker att vi får köpa det för billigt. Dem vill också köpa det men morfar vill behålla det i släkten. Hur ska vi göra för att detta ska bli rätt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Som jag tolkar din fråga så äger din morfar huset ensam och inte ihop med sin nya fru. Vidare tolkar jag det som att huset inte är din morfar och hans nya frus gemensamma bostad, det vill säga att huset inte är avsedd som deras gemensamma hem och huvudsakliga innehas för detta ändamål (7 kap. 4 § ÄktB). Om det skulle vara deras gemensamma bostad får din morfar inte sälja huset utan sin frus samtycke (7 kap. 5 § 1 stycket ÄktB). Din morfar får inte heller sälja huset utan sin frus samtycke om huset utgör giftorättsgods (7 kap. 5 § 2 stycket ÄktB). Huset är giftorättsgods om det inte är enskild egendom (7 kap. 1 § ÄktB). Egendom kan göras enskild genom äktenskapsförord, eller om din morfar fått huset i gåva, arv, testamente med villkoret att huset ska vara hans enskilda egendom (7 kap. 2 § ÄktB). Eftersom du inte skriver att huset är din morfars enskilda egendom utgår jag ifrån att det är giftorättsgods. Din morfar kan därför inte sälja huset utan sin frus samtycke. Din morfar kan dock ansöka om tillstånd från domstolen att sälja huset om hans fru inte lämnar samtycke (7 kap. 8 § ÄktB).

Om din morfars fru lämnar samtycke till försäljningen eller din morfar får tillstånd från domstolen att sälja huset ser jag ingen anledning till att ni inte skulle få köpa huset för ett lägre pris än vad huset är värt. Som säljare är det fritt att sälja sin egendom till vilket pris man än önskar. Eftersom din morfars nya frus barn inte är din morfars barn kan en underprisförsäljning inte heller ses som förskott på arv då de barnen inte har någon arvsrätt gentemot din morfar (6 kap. 1 och 7 §§ e contrario ÄB).

Hoppas att du fick svar på din fråga! Om du har fler funderingar är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline på nytt!

Vänliga hälsningar,

Ida TylhammarRådgivare