Sälja kläder med andra företags identiska eller liknande varumärken på

Hejsan!

Rent hypotetiskt, skulle det vara lagligt och därmed möjligt att bedriva en näthandel där man säljer kläder och varor som anspelar på andra varumärken och eventuellt deras logotyper?

Exempel 1: Sälja en egendesignad tröja med ett tryck där det står "IKEA" men i annan utformning än ikeas egna typsnitt och färg.

Exempel 2: Sälja en egendesignad tröja med ett tryck där det står "Hammarby IF"

Exempel 3: Sälja en egendesignad tröja med ett befintligt varumärke, exempelvis en tröja med ett hammarby fotbolls emblem på bröstet

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Till att börja med regleras mycket av detta i varumärkeslagen (VML). Kort sagt så kan exempel ett vara okej medan exempel två och tre inte är lagligt.

Enligt 1 kap. 4 § VML så kan ett varumärke bestå i alla tecken som kan återges grafiskt, särskilt ord. Både ord och logotyper kan därför erhålla varumärkesskydd. För att man ska få ett varumärkesskydd så krävs antingen att man registrerar varumärket enligt 1 kap 6 § VML eller att varumärket är inarbetat enligt 1 kap. 7 § VML. Jag kan inte svara på nu om IKEA och Hammarby är registrerade varumärken men det utgår jag ifrån att de är. Även om de nu inte registrerade så är de definitivt inarbetade varumärken i Sverige då de är kända av en betydande del av Sveriges befolkning och därför har de varumärkesskydd i Sverige. Att de har varumärkesskydd innebär att de har en ensamrätt att använda sitt varumärke inom näringsverksamhet om företaget inte ger tillstånd. Det innebär att inga andra företag får med vissa undantag exempelvis sälja eller producera en vara enligt 1 kap. 10 § VML

Exempel 1
Ikea har som sagt ensamrätt till sitt varumärke. Anledningen till att IKEA på en tröja i annat typsnitt/färg o.s.v. kan vara okej är att IKEA inte är i klädbranschen direkt. Det som är avgörande är om det finns du som har ett liknande märke drar otillbörlig fördel av det, d.v.s. om folk tror att det är IKEA (möbelföretaget) som ligger bakom tröjan och därför köper den, eller om det skadar IKEAs anseende eller särskiljningsförmåga (vilket innebär att en genomsnittskonsument kan se att det inte rör sig om en produkt från möbelföretaget IKEA) så kan det vara okej. enligt 1 kap. 10§ tredje punkten VML. Alltså är detta osäkert om det är ett varumärkesintrång då det beror på hur olikt IKEAs varumärke det är.

Exempel 2-3
Rörande en Hammarby IF som text på en tröja så är det identiskt med namnet på en idrottsklubb som säljer kläder och inom samma bransch vilket gör det ett varumärkesintrång att ha detta som tryck på en tröja utan tillåtelse. Eftersom det är fullt möjligt att en vanlig konsument tror att idrottsklubben Hammarby ligger bakom kläderna enligt 1 kap. 10 § första punkten.

En tröja med Hammarbys logotyp som är identisk och då Hammarby bl.a. säljer matchtröjor och andra kläder så är de i klädbranschen och om logotypen är likadan så är detta ett klart fall av varumärkesintrång enligt 1 kap. 10 § VML första punkten.

Slutsats
Som jag sa kan det va möjligt att ha IKEA på en tröja om det är tillräckligt annorlunda från det vanliga IKEA-märket och genomsnittskonsumenter inte tror att det rör sig om kläder från möbelföretaget IKEA. Att ha Hammarby IF eller dess logotyp på tröjan kommer dock vara ett klart fall av varumärkesintrång och är därmed olagligt.

Hoppas du fick svar på din fråga!
Med vänliga hälsningar,

Marcus KarlssonRådgivare