FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt29/05/2019

Sälja makes aktier

Kan en make sälja mina aktier/fonder, som är min enskilda egendom, utan att informera mig. Maken har även skött mina deklarationer som jag skrivit på och trott vara ok. Detta har skett under många år och uppdagas nu när han vill skiljas efter mer än 40 års äktenskap. Har man möjligheter att kräva något tillbaka. När är man förvaltare och när är man syssloman?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enskild egendom definieras i 7 kap 2 § Äktenskapsbalken och kan av ett antal anledningar vara just enskild, men huvudsaken är att egendomen bland annat inte skall ingå i en eventuell bodelning. Punkt nummer sex i paragrafen säger att enskild egendom även är det "som har trätt i stället för egendom som avses i 1--5, om inte annat har föreskrivits genom den rättshandling på grund av vilken egendomen är enskild."

Detta betyder i ditt fall att om pengarna som aktierna och fonderna har sålts för har trätt i dess ställe och utgör fortfarande din enskilda egendom.

Det finns dock inget förfogandeförbud över aktierna och maken kan alltså sälja dessa, men du bör invända enligt punkterna ovan vid en bodelning att pengarna utgör enskild egendom och försöka göra anspråk på dessa. Det uppkommer viss problematik när pengarna sammanblandas med annan på ett konto, så du bör därför konsultera med en verksam jurist för att vara säker på din sak.

Vad gäller deklarationen har jag svårt att se något problem med det inträffade så länge inget fel uppdagas, har det så får du gärna kommentera nedan eller skriva en ny fråga.

Förvaltare är en titel som någon har vars för en t.ex sjuk person sköter dess ekonomiska angelägenheter, detta efter utseende av tingsrätt. Syssloman är en person som är anlitad för att sköta personliga angelägenheter mot ersättning.

Hoppas detta gav svaret på er fråga!

Victor StrömwallRådgivare