Sälja saker med kända designermärken på

hej

är det olagligt att sälja material med kända designer märken på.

t.ex. en kudde där det är tryckt gucci på eller en filt med versace loga osv.

tacksam för svar

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Guccis och Versaces logotyper är varumärken. Regleringen för användningen av varumärken hittas i varumärkeslagen (VML).

Varumärkesskydd kan uppstå på två olika sätt, via registrering (1 kap. 6 § VML) eller via inarbetning (1 kap. 7 § VML). Inarbetade varumärken i Sverige är varumärken som är kända av en betydande del av Sveriges befolkning. Gucci och Versace är exempel på märken som är väl inarbetade och som därför är varumärkesskyddade.

Varumärkesskyddet kallas ensamrätt och innebär att ingen annan är innehavaren till varumärket får använda logotypen i sin näringsverksamhet (1 kap. 10 § VML). Generellt gäller skyddet för varor av liknande slag. Man skulle kunna argumentera för att en kudde eller filt inte klassas som "varor av liknande slag" eftersom Gucci och Versace främst är inriktade på mode. Dock finns ett extra starkt skydd för märken som är mycket välkända inom landet som gäller även om användningen avser varor av annat slag (1 kap. 10 § 1 st. 3 p. VML). Det skyddet hindrar användningen av varumärket som kan anses dra otillbörlig fördel av varumärkets anseende (s.k. renomeésnyltning) eller skada varumärkets anseende. Eftersom Gucci och Versace är mycket välkända omfattas de av det utökade skyddet.

Att bryta mot dessa regler klassas som varumärkesintrång och är straffbart (8 kap. 1 § VML). Ett undantag är om man fått tillstånd från varumärkesinnehavaren att använda varumärket (1 kap. 10 § 1 st. VML).

Sammanfattningsvis är det alltså inte tillåtet att sälja varor med kända logotyper på utan tillstånd.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga, annars är du välkommen att höra av dig igen!

Vänliga hälsningar,

Frida FahlgrenRådgivare