Säljare av sexuell förbindelse omfattas inte av straffansvar

Hej!

Begår jag något brott om jag går med i en dejtingsida och skriver annonser där jag söker män som kan köpa sex av mig? Det är alltså emot sidans regler men är det olagligt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den som skaffar sig en tillfällig sexuell förbindelse mot ersättning döms för köp av sexuell tjänst (6 kap. 11 § brottsbalken). Förbudet riktar sig mot den kontrahent vid prostitution som är köpare. Med andra ord, den som erbjuder förbindelsen omfattas inte av straffansvaret. Du begår således inte ett brott.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Adam FymanRådgivare