Säljare vägrar ge tillbaka pengar

Hej!

Jag köpte lyxigare örngott på en webshop som även har en fysisk butik.

Jag betalde via kreditföretag och upptäckte efter några veckor när jag öppnade paketen där örngotten låg i att de var felsydda, dvs reklamation.

5 av 6 paket är oöppnade och 1 paket öppnade jag och upptäckte detta ursprungsfel.

Jag kontaktade företags chef (troligtvis ägare) som sa att det var okej att lämna igen alla varorna, dvs reklamationen plus returnera de oöppnade.

Jag gick förbi deras butik och personalen skrev under kvittot att de mottagit varorna.

Det har nu gått snart 5 månader sedan jag lämnade tillbaka varorna och de har inte återbetalt mig trots flera försök till kontakt.

Jag har skickat mina kontouppgifter via mail ifall de inte vet hur man återbetalar via kreditföretag

Ägare. säger nu att de inte heller vill ersätta mig för den öppnade varan (felsydda örngottet) då hon anser att den duger trots att det är en mottagen och godkänd reklamation i butiken där de skrev under kvittot.

Jag har inte heller fått tillbaka pengarna för de oöppnade paketen.

Hur går jag vidare nu?

Finns det någon lag man kan använda sig av eller kan man anmäla ifall ett företag inte återbetalar retunerade varor?

Lawline svarar

Hej! Och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Din fråga berör din reklamationsrätt. Då köpet gjordes mellan en privatperson och näringsidkare så blir konsumentköplagen (KköpL) tillämpbar.

Att utgå ifrån informationen verkar det som att du har reklamerat felet och påtalat det för säljaren och därmed kommer jag att utgå ifrån att ni har uppfyllt alla krav för en giltig reklamation.

Har du rätt att häva köpet?
Det fel som du har angivit bör passa inom 16 § KköpL eller 19 § KköpL då det är av väsentlig betydelse att örngotten stämmer överens med det som angivs i avtal eller marknadsförts så de passar till de kuddar som man köpte de till.

Är varan felaktig enligt 16-21 §§ KKöpL, får köparen enligt 23, 24 och 26-29 §§ KKöpL kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet. I ditt fall så vill du häva köpet och det ställs högre krav för att konsumenten ska kunna häva köpet. Det som krävs att felet är av väsentlig betydelse för köpet och att det skulle vara ett skäl att du inte hade ingått avtalet från början.

Vad ska du göra?
Att utgå ifrån informationen i din fråga uppfyller du alla kraven för en giltig reklamation. Sedan att säljaren har accepterat reklamationen och tagit in varorna talar för din fördel. Så nu när ni inte kommer överens och säljaren ger inte tillbaka några pengar så kan du kontakta den allmänna reklamationsnämnden (ARN) eller gå via Kronofogdemyndigheten

- ARN
Då du är konsumenter och det handlar om en reklamation går det att vända sig till den allmänna reklamationsnämnden (ARN). Då kan ARN pröva ditt ärende kostnadsfritt och eventuellt hjälpa dig. Mer information hittar ni här.
- Kronofogden
Du kan också kontakta Kronofogden och ansöka om betalningsföreläggande och låta kronofogden driva in din skuld mot säljaren. Dock kostar det att ansöka och du måste uppfylla några krav för att kronofogden ska driva ditt ärende och mer information hittar du här.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att höra av dig till oss.

Med vänliga hälsningar,

Lucas RasmussonRådgivare