Säljaren har tappat bort fysiska pantbrev. Vad kan man göra?

Hej,

Jag ska köpa en fastighet där det finns fysiska pantbrev som säljaren inte längre vet var de är.

Hur går vi till väga?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ett pantbrev som har kommit bort kan dödas, vilket innebär att själva handlingen förlorar sin giltighet (2 och 3 §§ lagen (2011:900) om dödande av förkommen handling). Därefter kan ett nytt pantbrev utfärdas.

Lantmäteriets hemsida finns information om hur ni går tillväga för att ansöka om dödande av pantbreven. Observera att det är den som har tappat bort pantbrevet som måste göra denna ansökan (3 § nämnda lag).

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Hälsningar,

Viktor SvenssonRådgivare