Säljaren motsätter sig reklamation

Jag som privatperson beställde ett par byxor från en hemsida. Efter att jag tvättade dom, ca 3 veckor efter leverans, upptäckte jag ljusa fläckar på byxorna. Jag följde tvättrådet i dem. Har jag reklamationsrätt? Och isåfall hur ska jag gå tillväga? Jag har redan försökt att reklamera, men de sa att de endast har en skyldighet att göra något åt det om jag som konsument kan bevisa att felet fanns vid leverans. Men det är ju ett tydligt fel på kvaliteten.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom du beställde byxorna som privatperson från ett företag så gäller konsumentköplagen (KKöpL). Konsumentköplagen är tvingande och en näringsidkare kan aldrig ge sämre villkor för konsumenten än vad lagen anger (3 § KKöpL).

För att en vara ska anses vara felaktig i lagens mening så ska den avvika från vad som är avtalat eller vad konsumenten med fog kunnat förutsätta (16 § KKöpL). Att det uppstår ljusa fläckar på ett par byxor efter en tvätt är ett sådant fel då man kan förvänta sig att ett par byxor ska kunna tvättas flertalet gånger utan att fläckar uppstår.

Frågan om varan är felaktig ska bedömas med hänsyn till varans beskaffenhet när konsumenten får varan. Även fel som funnits när varan lämnades över till konsumenten men som visar sig senare ska säljaren ansvara för (20 § KKöpL). Om ett sådant fel visar sig inom sex månader efter leverans så är det som utgångspunkt säljaren som ansvarar för felet, om inte säljaren kan visa att felet har uppstått senare (20 a § KKöpL). Eftersom fläckarna på byxorna uppstod efter bara ca 3 veckor så innebär det att utgångspunkten är att felet har funnits där redan vid köpet och att säljaren har ansvaret. Så länge inte säljaren kan bevisa att du har varit vårdslös och orsakat fläckarna så har du rätt att reklamera byxorna.

Mitt råd är att du börjar med att kontakta företaget du köpte byxorna från igen och påpeka att bevisbördan för om felet fanns vid leveransen ligger på dem och att du annars kommer göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Om företaget fortfarande inte låter dig genomföra en reklamation så är mitt råd att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden som då kommer bedöma ditt ärende och lämna en rekommendation om hur tvisten ska lösas.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Alva LindsjöRådgivare