FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt28/02/2021

Samägande av fastighet

Hur gör jag för att begära ut min del av huset från två syskon

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill få ut värdet av din del av huset.

När två eller fler personer äger en fastighet tillsammans blir samäganderättslagens regler tillämpliga. Lagen är dock dispositiv, vilket innebär att om ni avtalat om något annat gäller det i första hand annars ska samäganderättslagen tillämpas.

För att kunna sälja en samägd fastighet krävs samtliga delägares samtycke (2 § samäganderättslagen). Varje delägare förfogar dock över sin egen del, vilket innebär att en delägare kan sälja sin andel utan de övriga delägarnas samtycke. Men för att sälja hela fastigheten krävs samtliga delägares samtycke. Det finns dock en möjlighet till tvångsförsäljning av fastigheten genom att en delägare ansöker hos en domstol om att fastigheten ska utbjudas på offentlig auktion. Delägare som motsätter sig försäljningen kan begära anstånd om det föreligger synnerliga skäl (6 § samäganderättslagen). Vad som menas med synnerliga skäl är en bedömning som domstolen gör från fall till fall, men tidigare i praxis har bland annat särskilt dåligt konjunkturläge som skulle innebära att delägaren gör en förlust på försäljningen ansetts som synnerliga skäl för anstånd.

Så för att du ska få ut värdet av din andel kan du antingen komma överens med övriga ägare om att dessa ska köpa ut dig, annars kan du sälja enbart din andel av huset. Alternativet är att begära att hela fastigheten ska säljas på offentlig auktion via en domstol.

Om du har flera frågor är du varmt välkommen tillbaka till oss på Lawline!

Med vänlig hälsning

Klara ZethraeusRådgivare