Samäganderätt - rätt att sälja

Hej min fru äger 50% i en fastighet med tillhörande lite skog. Hon äger det ihop med en kusin som inte är

intreserad av att sälja. Hur kan man lösa det rent juridiskt,kan man tvinga någon att sälja eller lösa in hennnes

del?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I lagen om samäganderätt återfinns bestämmelser kring just samäganderätt.

Huvudregeln när det kommer till samäganderätt är att varje delägare har bestämmanderätt för sin andel av fastigheten. Innebörden av detta är att om din fru exempelvis vill sälja sin del så är alternativen för din frus kusin att köpa ut eller att andelen säljs till någon annan, din fru har alltså rätt att sälja.

Kan ni inte komma överens?

Om man vid ett fall av samäganderätt inte kan komma överens om inlösen kvarstår att ansöka till tingsrätten om försäljning på offentlig auktion (6 § Lag om samäganderätt). Det räcker med att en av delägarna skickar in en sådan ansökan. Det högsta budet vinner om ni inte är ense om köpare (12 § 2 stycket Lag om samäganderätt). Ni delar då på kostnader för försäljningen utefter storleken på er andel i fastigheten (15 § Lag om samäganderätt).

Det är då mer fördelaktigt för kusinen att komma överens om att lösa ut din fru än att riskera budgivning med en främmande människa.

Hoppas att ni fått svar på er fråga.

Hälsningar,

My ÖhmanRådgivare