Samäganderättsavtal

Jag och min sambo har köpt ett fritidshus. Vi står som ägare 50% var och gemensamt på lånet. Jag har betalat in 400000kr kontant och min sambo 0kr. Vad behöver vi skriva för avtal?

Hälsningar Helena

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I ditt fall kan det vara lämpligt att skriva ett samäganderättsavtal enligt samäganderättslagen. Det råder stor avtalsfrihet på området så ni är praktiskt taget fria att komma överens hur ni önskar att reglera äganderätt, förvaltning eller vad som helst som berör fritidshuset.

Om du önskar få hjälp med att skriva ett uttömande samäganderättsavtal hjälper vi dig gärna. Boka en tid via denna länken: https://lawline.se/boka

Hoppas du fick svar på din fråga,

MVH

André BlomquistRådgivare