FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt10/08/2020

Samarbete kring familjeliv

Hej! Vi är en bonusfamilj med 6 barn. 3 barn från mitt tidigare förhållande och 2 från min mans. Sen har vi ett gemensamt. Vi har alltid barnen olika veckor. Vi försöker få ihop det så att vi kan få ha alla barnen samtidigt och faktiskt bli en någorlunda "normal" familj. Men det funkar inte. Barnen vill inte för att dom vill ha lign och ro. Våra ex är inte medhjälpliga för fem öre utan säger bara att det är barnen som bestämmer. Mitt ex får det att låta som att barnen far illa om vi bor alla samtidigt. Barnen träffas varannan helg som det ser ut nu. Och det är ingen som far illa då. Dom stora barnen sitter på sina rum med xbox, de andra umgås med varandra. Så ser det ut även när dom har sina ensamveckor. Min fråga är att gör vi så himla fel i att försöka få ihop en familj här oxå? Vi kommer aldrig få en bra sammanhållning här för vi aldrig kan umgås. Eller är det så att jag bara får mina barn att må dåligt? Jag har alltid gjort allt för mina barn och skulle aldrig äventyra deras mående. Men köper inte riktigt argumenten om varför...*lugn och ro, ljud vid läggdags, vilket teveprogram man ska se osv. Är inte det något som tillhör en familj oavsett utgångsläge? Tänker jag helt fel som försöker få till en bra familjesituation även för oss så tar jag gärna till mig det och slutar försöka. Mitt ex har ju sagt till barnen att det är dom som bestämmer. Så om jag tvingar dom till något så förlorar jag dom istället. Är jag helt fel ute?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline!

Dina frågeställningar är såklart kluriga, det är inte helt lätt att få ihop familjelivet alltid. Dock är de inte av rättslig karaktär, och det är därför svårt för mig att ge dig något riktigt bra svar på dina frågor.

Vad jag dock kan rekommendera dig är att kontakta ditt närmaste socialtjänstkontor för att få hjälp med familjerådgivning, ifall ni inte lyckas hitta en lösning inom familjen på egen hand. Det är nämligen så att alla kommuner ska tillhandahålla familjerådgivning (5 kap. 3 § Socialtjänstlagen). Där kan man få stöd och hjälp både med samlevnadsproblem, föräldraskap och andra frågor som rör familjelivet.

Hoppas att det löser sig!

Vänliga hälsningar,

Ellen LagnéusRådgivare