Sambo och testamente gällande barn

Sambos som ska skriva testamente, där tanken är att vi testamenterar den samägda fastigheten till varandra = hälften av arvslotten till sambo, laglott till barnen, och övriga tillgångar till respektive barn.

Våra två gemensamma är i 5årsåldern, hans två barn sedan tidigare är i 20-25 årsåldern, fast sambon o jag är lika gamla. Vi ska skaffa livförsäkring, eftersom vi vill skydda varandra till att kunna bo kvar i huset om ngn av oss dör. Jag vill kunna lösa ut arvslotten direkt, särskilt till mina vuxna Bonusbarn, som ju skulle behöva de pengarna Nu när de startar egna familjer etc. om min sambo skulle gå bort = vill ej be dem att vänta. Men hur ska vi göra med " fri förfoganderätt" kontra " full äganderätt"?

Älskar alla barnen, och vill ha en fortsatt bra relation, men mina barn har bara mig, medan bonusbarnen har en bra mamma på sin sida...hur ska jag tänka och göra?

Vill behålla god sämja bland alla barnen, och mig o dem, etc, samtidigt som jag tror att det skulle kännas jobbigt med fri förfoganderätt för min del, eftersom jag lätt kan tänka att de då skulle gå o vänta på efterarvet ... Vill känna mig fri, OM det hemska skulle hända, om ni förstår. Att JAG sedan skulle kunna upprätta ett eget testamente där jag innefattar dem också, Den möjligheten finns ju, om jag skulle vilja.

Jag skulle dock vilja att våra gemensamma barn får en andel av arvet av huset även efter mig, vilket väl möjliggörs genom att sambon ärver mig med fri förfoganderätt.

Har ngn a

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline!

Som jag förstår din fråga så vill du veta hur det ser ut med arv om någon av er dör och full äganderätt respektive fri förfoganderätt. Det är fråga om arv och då använder man sig av ärvdabalken, ÄB.

Testamente

Som vuxna personer kan ni skriva testamenten och det viktiga är att ni uppfyller de formkrav som finns, bla. att det måste bevittnas. Annars finns risken att testamentet blir ogiltigförklarat. Så långt som det går ska testators, din respektive din sambos, vilja respekteras. Det framgår direkt av lagen (11 kap. 1 § ÄB).

Laglott

Bröstarvingar har alltid rätt till sin laglott (7 kap. 1 § ÄB). Laglotten kan man inte testamentera bort vilket innebär att de regler som rör laglotten kommer trumfa testamente som går emot reglerna. Ni måste alltså inte föra in någonting gällande laglott i testamentet eftersom det ändå inte blir avgörande. Det innebär att både sambons särkullbarn och era gemensamma kommer bli garanterade ett visst arv. Era gemensamma barn kommer ärva av er båda.

Full äganderätt resp. fri förfoganderätt

Enkelt förklarat blir skillnaden att din sambos särkullbarn, de barn ni inte har gemensamt, kan få efterarvsrätt om ni använder er av fri förfoganderätt. Det innebär att personen som är efterlevande inte kan göra exakt vad med egendomen och barnen har rätt att ta del av egendomen när den som är efterlevande avlider.

Med full äganderätt blir egendomen den personens. Om din sambo testamenterar hans halva av huset till dig med full äganderätt har hans särkullbarn ingen rätt att få del av huset när du avlider.

Arvslott

Du nämner att du vill lösa ut din sambos särkullbarns arvslott direkt. Det är ingenting du måste göra om ni testamenterat egendomen på så sätt att du får allt förutom deras laglott. Om ni vill hålla bra stämning så kan du, som du nämner, testamentera så att de får ut sin fulla arvslott efter att du avlidit.

Om det enda viktiga för er är att huset övergår till den efterlevande så kan ni göra en värdering av huset och era andra tillgångar för att göra en preliminär beräkning. Utifrån det kan ni se om era andra tillgångar motsvarar deras arvslott. I så fall kan ni testamentera den egendomen till särkullbarnen och huset med full äganderätt till den efterlevande sambon.

Sammanfattning

Det finns olika sätt man kan göra det på. Det svåra är att man inte exakt vet vad arvslotten exakt är förrän en av er avlider. Vill ni vara väldigt precisa så kommer du behöva testamentera om arvslotten när den är fastställd. Annars kan ni göra en uppskattning för att försöka göra det jämt fördelat.

Dina barn kommer få allt från dig och arvslott eller laglott från din sambo när ni avlider.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Kajsa SvenssonRådgivare