Sambo rätt till hyresrätt?

Min dotter har ett hyreskontrakt. Hennes partner kommer att flytta in som sambo efter sommaren. Kan de träffa ett bindande avtal som innebär att hon i händelse av separation ska ha kvar lägenheten och att han ska flytta ut?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om din dotter väljer att stå kvar ensam på kontraktet till hyresrätten är det hon som behåller denna vid en eventuell separation.

Vad som ingår i en bodelning mellan sambor är endast den bostad (inte hyresrätt eftersom man inte kan äga en sådan) och bohag som köpts för gemensamt bruk efter att man flyttat samman. Med andra ord kommer de möbler de gemensamt inhandlat till lägenheten i syfte att användas tillsammans att ingå i en bodelning, varför det kan vara bra att skriva ett samboavtal som reglerar vem som har rätt till de olika möblerna vid ett eventuellt uppbrott. Vill de upprätta ett sådant samboavtal krävs att de upprättar ett sådant avtal skriftligt och att båda undertecknar detta.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Amanda Strömblad LarssonRådgivare