Sambo vägrar flytta

Jag vill separera från min sambo, lägenheten står på mig, men han vägrar flytta. Hur ska jag få ut honom?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler kring sambor finns i sambolagen (SamboL).

Om lägenheten utgör samboegendom

Sambors gemensamma bostad utgör samboegendom, om egendomen förvärvats för gemensam användning. (3§ SamboL) Detta innebär att om ni skaffade lägenheten för att bo där tillsammans utgör den samboegendom, oavsett vem som står på den. Om det skulle vara en bostadsrätt så gäller detta även oavsett vem som har betalat den. Samboegendom har ni båda rätt till. Därför behöver ni göra en bodelning, vilket du har rätt att begära. (8§ SamboL). Då delas all samboegendom upp mellan er och den som inte ska ha kvar lägenheten blir tvungen att flytta.

Om lägenheten inte utgör samboegendom

Om du hade lägenheten redan innan ni blev sambor och du inte skaffade den för att ni skulle bo där tillsammans, är den enbart din och utgör inte någon samboegendom. Då har din f.d. sambo ingen rätt att bo kvar där mot din vilja. I sådana fall kan du vända dig till Kronofogdemyndigheten, som kan hjälpa dig genom att avhysa din f.d. sambo. Här hittar du mer information och blankett för ansökan hittar du här.

Hoppas du känner att du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Anna JohannessonRådgivare