Samboegendom & 22 § SamboL

Hej! Jag äger en bostadsrätt själv sedan 7 år tillbaka. Sedan 2,5 år sedan bor min kille här tillsammans med mig, dock är han inte skriven på den här adressen, men han betalar en del av hyran. Om vi skulle göra slut, har han då rätt att få en del av min lägenhet? Behöver vi skriva något samboavtal när han inte är skriven här och jag har ägt lägenheten själv sedan innan?

Lawline svarar

Hej och tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelserna som reglerar din situation hittar vi i sambolagen (2003:376). Vill du läsa paragraferna parallellt med detta svar får du gärna klicka på länkarna eller söka upp de på internet!

Har din sambo rätt att få en del av din lägenhet?

Det ni kommer dela på om ert samboförhållande tar slut är s.k. samboegendom. Vad som räknas som samboegendom regleras i 3 § sambolagen. Huvudregeln är att er gemensamma bostad och ert gemensamma bohag räknas som samboegendom, om ni köpt egendomen i syfte att använda den gemensamt. Förenklat sagt handlar det om viss egendom ni köper under och till ert förhållande. Din sambo har alltså inte rätt till en del av din lägenhet, eftersom du inte köpte den för att använda gemensamt med din sambo.

Övertagande av bostad i vissa fall

Trots att ni inte delar på det som inte är samboegendom finns det ett speciellt undantag för bostadsrätter i 22 § sambolagen. Undantaget innebär att den andra sambon har rätt att ta över bostaden om den (1) behöver den bäst och (2) det med hänsyn till omständigheterna kan anses skäligt. Om ni varken har eller har haft barn tillsammans finns det dock ett väldigt litet utrymme för din sambo att överta lägenheten med hjälp av denna paragraf. Skulle han ta över lägenheten ska han ersätta dig för bostadens värde.

Behöver ni skriva samboavtal?

Det ett samboavtal reglerar är vad som ska ingå i bodelningen om ert förhållande tar slut. Som jag skrivit ovan så räknas inte din lägenhet som samboegendom. Den ska alltså enligt huvudregeln inte ingå i en eventuell bodelning, varför du inte behöver skriva ett samboavtal avseende din lägenhet. Det är dock viktigt att komma ihåg 22 §, vilken är ett undantag som kan bli aktuellt oavsett om ni skriver samboavtal eller inte. Det ni kan överväga är att skriva ett samboavtal avseende er resterande egendom, på så sätt blir det inga negativa överraskningar vid en eventuell bodelning.

Skulle ni vilja upprätta ett samboavtal rekommenderar jag vår avtalsrobot, https://lawline.avtalsrobot.se/ varmt!

Sammanfattning

Din lägenhet har inte köpts i syfte att användas gemensamt med din sambo och utgör inte samboegendom. Om det inte finns omständigheter som talar för att din sambo verkligen behöver lägenheten bäst så behöver du inte oroa dig vid en eventuell bodelning.

Med vänliga hälsningar,

Sohail NiknejadRådgivare