Samboegendom

Hej jag har en fråga. jag är sambo, vi ska nu separera vi har köpt en lägenhet tillsammans men möblerna var hennes. Vad händer detta?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Sambor är två personer som stadigvarande bor med varandra i ett parförhållande enligt Sambolagen 1 §, se här.

När sambor separerar blir det en sambodelning om någon av parterna begär det enligt Sambolagen 8 §, se här. I denna bodelning kommer samboegendomen att delas lika mellan parterna. Samboegendomen utgörs av sambornas gemensamma bostad och bohag. Detta ska ha förvärvats för gemensam användning enligt 3 § Sambolagen, se här.

Möbler som din sambo har haft sedan innan ni blev sambor är tillhör hen och kommer inte delas i bodelningen då dessa inte har förvärvats för gemensam användning.

Angående lägenheten utgör detta samboegendom om ni flyttade dit gemensamt och tanken var att detta skulle vara er gemensamma bostad, 3 § SamboL. Detta innebär att om ni flyttat in i lägenheten tillsammans, och inget annat är avtalat, utgör lägenheten samboegendom som ska fördelas genom bodelning på begäran av en av samborna. Begäran om bodelning ska framställas senast ett år efter det att samboförhållandet upphörde. Är det som så att din sambo redan tidigare ägde lägenheten eller ni har skrivit ett avtal som reglerar frågan annorlunda utgör lägenheten inte samboegendom.
Carolina OlssonRådgivare