Sambor/Avyttring av fastighet

Jag och mitt ex köpte ett hus ihop 1999. Efter 5 år separerade vi och hon flyttade till egen lägenhet.

Vi står fortfarande som 50/50 ägare till huset. Har själv betalat alla kostnader o lån men hon har även

dragit nytta av ränteavdragen på lånet under alla dessa år. Vi var aldrig gifta. Vad händer vid en ev.

försäljning av huset? Har hon rätt till halva ev. vinsten vid försäljning? Får jag dra av underhåll av fastigheten som jag själv bekostat, eller får jag skylla mig själv att detta inte ordnades upp vid separationen. Finns inga papper om något skrivna. Går det att skriva bort hennes krav? Förmodar att detta är upp till henne.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I och med att ni inte gjorde någon bodelning efter att samboförhållandet upphörde äger ni fortfarande fastigheten med samäganderätt. Om fastigheten säljs ska därför köpeskillingen fördelas jämnt mellan er, du får då endast redovisa hälften av inköpspriset och försäljningspriset. För att endast du ska få dra av kostnader för underhåll krävs att du i din deklaration tydligen bevisar att det endast är du själv som har haft utgifter för underhåll. Det kan vara svårt att bevisa det för tiden då samboförhållandet fortfarande varade, eftersom skatteverket utgår ifrån att sambor har gemensam ekonomi. Du borde dock i varje fall yrka om att få göra avdrag för hela kostnaderna i din deklaration samt under ”övriga upplysningar” förklara att det endast är du som har stått för underhållskostnaderna. Därefter är det upp till skatteverket att bedöma situationen.

För att ditt ex inte ska stå kvar som ägare till 50% av fastigheten krävs att hon frivilligt avstår från sin andel, dvs. säljer den eller ger bort den i gåva.

Alexander AhlfontRådgivare