Sambors gemensamma bohag då en avlider

Hej,

Jag har en sambo, vars far relativt så nyligen gick bort. Enligt de lagar som jag har hittat och läst, så kommer min "svärfars" sambo att få allt det som räknas till det gemensamma bohaget, då det inte kommer upp i summan om två basbelopp.

Dock, så sa nu min avlidne "svärfars" sambo, att hennes sambos barn var skyldig henne ca 30 000 SEK som kompensation. Efter att hon räknat ut värdet på det gemensamma bohaget. Kan detta verkligen stämma? Hon får i praktiken alla "grejor" som de använda/köpte gemensamt, sedan ska hon kräva barnen till hennes avlidne sambo på ytterligare 30 000 SEK som kompensation..(?)

Ursäkta om jag använt fel uttryck, då jag inte är van att behandla liknande frågor. Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När det kommer till sambor så är sambornas gemensamma bostad och bohag samboegendom, såvida egendomen köpts för gemensam användning. (3 § Sambolagen). Det är alltså endast detta som ska delas mellan samborna vid den enas död. Jag är inte helt säker på att jag förstår vad du menar med "kompensation", men jag chansar på att din "svärfars" sambo anser att denna har gjort större utlägg för bostad och bohag och därför ska ha ersättning den avlidnes barn. Detta stämmer dock inte, utan barnen har ingen skyldighet att betala sambon såvida det inte rör sig om ett lån till barnen. Har din "svärfars" sambo gett ett lån till sin sambos barn så krävs självklart dock att hon kan visa detta.

Hoppas att du fick viss vägledning!

Amanda Strömblad LarssonRådgivare