Sambors rätt till arv

Hej!

Jag ska snart bli sambo, dvs. flytta in i min pojkväns hus.

Har en del funderingar över vad som händer om han skulle dö inom snar framtid.

Han har två barn sen tidigare, 8 resp. 10 år, vi har inga gemensamma.

Jag vet att de ärver honom.

Min fråga: Kan man skriva ett testamente så att jag får bo kvar i huset tills de blivit myndiga? Eller är det helt omöjligt?

Fundersam...

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att ni inte har några som helst planer att gifta er utan att ni endast kommer att vara sambor till en början i alla fall. Det är sambolagen (2003:376) (SamboL) som reglerar frågor gällande samboförhållanden. Sambor ärver inte varandra, vilket innebär att om ni vill ärva varandra så måste ni skriva ett testamente om det. Ni kan alltså testamentera att bostaden ska gå till dig om din sambo avlider, men då kan ju särkullbarnen fortfarande kräva sin andel, vilket kan leda till att du är tvungen att sälja bostaden. Det finns alltså inget säkert sätt för er att säkerställa att du får bo kvar där om din sambo avlider, men att testamentera att bostaden ska bli den efterlevande sambons egendom är bästa alternativet i nuvarande situation.

Sammanfattning

För att den efterlevande sambon ska få stanna kvar i fastigheten så kräver det att efterlevande sambon köper andra halvan för att säkerställa att särkullbarnen får sitt arv. Det finns alltså inget säkert sätt för dig att stanna kvar i huset om inte du köper huset åt dig själv.

Hoppas att svaret gav viss vägledning. Om jag har missförstått din fråga är du alltid välkommen att återkomma med en ny.

Lawline RådgivareRådgivare