Sambos samtycke vid pantbrev

Hej, jag har ansökt och fått beviljat lån hos banken, pantbreven behövs beviljas av min sambo som ej som står med som ägare.

Vad innebär detta? mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag förutsätter att du menar att du vill ta ut nya pantbrev genom en ny inteckning enligt 22 kap. jordabalken (JB), i och med att banken menar att sambos samtycke behövs.

Det framgår av 22 kap. 4 § JB att en inteckningsansökan ska förklaras vilande om en sambos samtycke krävs enligt sambolagen (SambL) och ett samtycke inte har hämtats.. I 23 § SambL framgår att sambos samtycke behövs för att ta ut ny inteckning om fastigheten ses som samboegendom. I 3 § SambL framgår att en bostad utgör samboegendom om bostaden har förvärvats för gemensamt bruk och det är en fastighet som någon av er äger som är avsedd som er gemensamma hem, vilket följer av 5 § SambL. Det spelar alltså ingen roll om du står som ensam ägare på fastigheten.

Det finns alltså ett hinder att inteckna fastigheten utan sambos samtycke men det finns inget krav på samtycke för pantsättning av pantbrev. Ett samtycke är alltså enbart knuten till inteckningen och inte själva pantsättningen.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Oliver FribergRådgivare