Särkullbarns arvsrätt till efterlevande make

Min idag avlidne make hade med sig två barn från sitt tidigare äktenskap, alltså två särkullsbarn. Vi hade inga egna barn tillsammans. vi hade äktenskapsförord. Vid sin bortgång hade maken avsevärda skulder och inga tillgångar och därmed gick inget arv att utmäta. Har mina särkullsbarn någon arvsrätt till min egendom när jag går bort?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När ett äktenskap upplöses ska en bodelning göras vilket innebär att alla tillgångar som räknas som giftorättsgods ska delas lika mellan makarna [9 kap. 1 § äktenskapsbalken]. Allt som är enskild egendom ska inte räknas med i bodelningen och det är exempelvis sådant som någon av makarna fått i arv, testamente, gåva, m.m. där det står att egendomen ska vara makens enskilda [7 kap. 1–2 § äktenskapsbalken].

Bodelning

Det är både du som efterlevande make och din avlidne makes arvingar [hens barn] som ska genomföra bodelningen. Om ni inte kan komma överens kan ni anlita en bodelningsförrättare som tar hand om bodelningen [9 kap. 5 § äktenskapsbalken]. Vad som är viktigt att komma ihåg är att alla skulder som din avlidna make har haft måste betalas, alternativt se till att det finns pengar för att betala av dem INNAN arvet fördelas mellan arvingarna [9 kap. 6 § äktenskapsbalken]. Vid bodelningen utgår man ifrån alla tillgångar och skulder som fanns vid dödstillfället av den avlidna maken.

När den ena maken är död kan den efterlevande maken [du] begära att vardera sida ska behålla sin del av giftorättsgodset, vilket innebär att du får behålla din del och din avlidne make får behålla sin del [12 kap. 2 § äktenskapsbalken]. Du kan också välja att jämka äktenskapsförordet om det skulle kunna argumenteras fram att det är orimligt med hänsyn till de rådande förhållanden när äktenskapsförordet skrevs och nu, att din makes och din egendom ska delas lika mellan er eftersom hen enbart har skulder [12 kap. 3 § äktenskapsbalken].

Kort om äktenskapsförord

Du har inte förklarat närmre om vad det står i ert äktenskapsförord men vanligtvis reglerar ett äktenskapsförord vilken egendom som ska vara vardera makes enskilda och alltså egendom som inte ska ingå i en bodelning. Ett äktenskapsförord har inget att göra med hur arvet sedan ska fördelas, så en jämkning av äktenskapsförordet skulle enbart påverka egendomen som ska ingå i bodelningen och vad ni ska dela på. Ett särkullbarn har som sagt alltid en lagstadgad rätt till halva arvslotten [laglotten] [7 kap. 1 § ärvdabalken]. Rätten förutsätter dock att de haft någonting att ärva från sin förälder. I detta fallet verkar det inte som att din avlidne make har lämnat några tillgångar och alltså finns det inget för dem att ärva.

Fördelning av arvet

Det är först efter att bodelningen genomförts som arvet kan skiftas, d.v.s att arvet fördelas mellan arvingarna. Om jag förstått dig rätt undrar du om dina särkullbarn har arvsrätt till din egendom trots att din avlidne makes särkullbarn inte har fått något från din avlidne makes egendom pga hens skulder.

Som huvudregel ska din avlidne makes särkullbarn få ut sin arvslott från hens kvarlåtenskap direkt [3 kap. 1 § ärvdabalken]. Nu är det så att den som avlidit är skuldsatt och beroende på hur skuldsatt hen är blir utgången olika. När inga tillgångar finns blir det svårt för särkullbarnen att få ut något arv från sin avlidne förälder eftersom du som efterlevande make har rätt att efter bodelningen få minst 4 prisbasbelopp [182 000 kr] sammanlagt baserat på ditt giftorättsgods, din enskilda egendom + den avlidnes kvarlåtenskap, innan särkullbarnen kan få någonting. När du sedan gått bort har de möjlighet att få ut den kvotdel [alltså inte någon specifik egendom] som de egentligen skulle fått efter sin avlidne förälder [3 kap. 1 §, andra stycket, ärvdabalken]. Eftersom det inte finns något att ärva från din avlidne make har de dock inget de kan ärva. Dina särkullbarn har fortfarande rätt att få ut sin arvslott av dig.

Sammanfattning

Sammanfattningsvis skulle jag därmed vilja säga att utefter den informationen du givit mig har jag gjort en bedömning att din avlidne makes särkullbarn har rätt att få ut sin laglott från din avlidne makes kvarlåtenskap, men eftersom det inte finns något att ärva kan de inte i sin tur ärva från dig eftersom ett särkullbarn endast ärver från sin förälder. Enda gången ett särkullbarn ärver från den efterlevande maken är om särkullbarnet inte fått ut hela sitt arv vid sin förälders död eller om särkullbarnet valt att "skjuta upp" sitt arv till förmån för dig som efterlevande make och sedan få sitt arv när du gått bort.

Storleken på arvet till dina särkullbarn varierar beroende på om du väljer att inte bodela med din avlidne make, utan väljer att ha ditt giftorättsgods för dig själv [12 kap. 2 § äktenskapsbalken]. I sådana fall är det bara dina särkullbarn som ärver det du själv innehar vid din bortgång. Om det skulle vara så att äktenskapsförordet är oskäligt, i det avseendet att det kanske står att du och din avlidne make ska dela lika trots hens skulder, att all egendom ska vara giftorättsgods osv, så kan du jämka äktenskapsförordet [12 kap. 3 § äktenskapsbalken]. Detta innebär bara att ni inte kommer lägga in allt ert giftorättsgods och dela lika på det, utan att du kanske får behålla allt ditt giftorättsgods vid bodelningen. Utgången av att jämka äktenskapsförordet och att som efterlevande make välja att ha sitt giftorättsgods för sig själv blir densamma. Det är dock svårt att jämka ett äktenskapsförord och jag skulle vilja säga att det är enklare om du väljer 12 kap. 2 § äktenskapsbalken istället och väljer att ha ditt giftorättsgods för dig själv.

Hoppas detta var svar på din fråga! Tveka inte att höra av dig om du undrar något mer!

Med vänlig hälsning,

Matilda HetlesaetherRådgivare