Särkullbarns laglott

Ett av två särkullbarn avlidet. Vem ärver dennes laglott

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag har svårt att tolka vad du vill ha svar på utifrån de omständigheterna som uppges i frågan. Därför kommer jag besvara frågan genom att utgå från flera olika scenarier. De aktuella reglerna finns i Ärvdabalken (ÄB).

Den legala arvsordningen

Utifrån frågan tolkar jag det som att du undrar vem som ärver särkullsbarnets laglott vilket betyder att någon av särkullsbarnets föräldrar lever eller precis har avlidit. Utifrån den legala arvsordningen ska i första hand föräldrars barn och barnbarn ärva deras kvarlåtenskap (2 kap. 1 § första stycket ÄB). Om ett barn (en bröstarvinge) inte längre lever tar dennes barn eller barnbarn över arvslotten vilket kallas istadarätten.

I detta fall kommer alltså arvet efter särkullbarnet fördelas efter den legala arvsordningen om det inte finns ett testamente. Utifrån den legala arvsordningen ska i första hand hens barn och barnbarn ärva kvarlåtenskapen (2 kap. 1 § första stycket ÄB). Därmed kommer särkullsbarnets barn dela på dennes laglott. Om särkullbarnet inte har några barn eller barnbarn kommer särkullbarnets föräldrar ärva denne (2 kap. 2 § andra stycket ÄB). I så fall betyder det förmodligen i praktiken att övriga syskon delar lika på särkullbarnets laglott då de är föräldrarnas bröstarvingar.

Hoppas du har fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att återkomma!

Med vänliga hälsningar,

Ebba KristenssonRådgivare