Särkullbarns rättigheter utomlands

Hej,

Min far har avlidet. Han var gift med en annan kvinnan än min mamma. Hon är dock 25 år yngre och då ärva vi inte för än hon har avlidit. Men särkullbarnet har i Sverige bättre skydd. Är det samma i Nederländerna tror ni? Är det europeiskt kanske? Enligt testamentet ärva vi sen då vår del. Men jag vill gärna ta ut redan nu.... tack för svaret.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Precis som du skriver har särkullbarn bra skydd enligt svensk rätt. Tyvärr kan jag inte säga hur det ser ut för särkullbarn i Nederländerna. Arvsregler är nämligen väldigt nationellt utformade. Det finns alltså inga EU-gemensamma regler, utan istället har varje EU-land sina egna regler.

Jag uppfattar det som att din far bodde i Nederländerna när han avled. Enligt hemvistprincipen är det då nederländsk rätt som reglerar hans arv. Jag rekommenderar att du tar kontakt med någon som känner till nederländska arvsregler för att ta reda på vilka rättigheter du har.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Hanna RosenqvistRådgivare