Särkullsbarns rätt att ärva sina syskon

Min sambos bror har avlidit,han hade inga barn,hans pappa är i livet och hans två syskon.mamman är också avliden och särkullebarnet med.frågan är att när särkullebarnet har avsagt sig sin arvslott till förmån för för mammans man,vad gäller det då för dom här halvsyskonbarnen när det gäller arvet, det är väldigt svårt att förstå alla regler och lagar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att kunna besvara din fråga måste jag börja med att förklara de grundläggande reglerna för arv. Jag utgår att det inte finns något testamente med i bilden för i så fall ändras förutsättningarna.

Den allmänna arvsordningen
Reglerna om arv finns framförallt i Ärvdabalken. Utgångspunkten är att den som i första hand ärver egendom är den avlidnes bröstarvingar (barn, barnbarn osv) (Ärvdabalken 2 kap 1 §). Om det inte finns några bröstarvingar är det den avlidnes föräldrar som ska få hälften var av arvet istället. Är någon av föräldrarna döda så får den avlidnes syskon dela på den avlidne förälderns del. Om det finns halvsyskon så ska de dela lika med övriga syskon. Om någon av syskonen eller halvsyskonen är avlidna får deras barn ta del av arvet istället. (Ärvdabalken 2 kap 2 §).

Av din fråga framgår att din sambos bror inte har några egna barn. Därför är det hans föräldrar som ska få dela på arvet. I och med att hans mamma också är död så får hans syskon ta hennes del istället.

Särkullsbarns rätt till arv
Jag tolkar din fråga som om det är din mamma som är förälder till särkullsbarnet. Om särkullsbarnet är halvsyskon med din sambos bror är den med och delar på mammans del av arvet. I och med att särkullsbarnet har avlidit får särkullsbarnets barn dennes del av arvet.

Du säger att särkullsbarnet har avsagt sin arvslott till förmån från mammans man. Jag tolkar som om det skedde vid mammans död. Det innebär att särkullsbarnet har rätt att ärva den delen av arvet när mannen dör (efterarv). I det här fallet är det mammans del som särkullsbarnet skulle ärva och det har inget att göra med efterarvet.

Sammanfattning
Om jag har förstått familjesituationen rätt innebär det att din sambos brors pappa har rätt till hälften av arvet. Den andra halvan delas lika mellan mammans barn. Om någon av dessa inte är vid liv ärver deras barn istället.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänliga Hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare