FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt21/05/2018

Särskild handräckning, skadestånd och olovligt förfogande vid undanhållande av lånad egendom

Jag undrar hur jag skall göra

Min dotter har fått låna min telefon o skulle bet den men hon gör inte detta utan jag får fortsätta att bet för den o hon vägrar att bet o nu hör hon inte av sig kan jag göra en anmälan om egenmäktigt förfarande eller hur skall jag gå till väga

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag tolkar din fråga som att du vill ha tillbaka din telefon och få ersättning för den tid du betalat för den men din dotter nyttjat den. Din fråga aktualiserar huvudsakligen lagen om betalningsföreläggande och handräckning (BfL), brottsbalken (BrB) och skadeståndslagen (SkL).

Såsom jag uppfattar det verkar det inte som att din dotter kommer hävda att telefonen är hennes. Eftersom hon inte låter dig få kontakt med henne kan det enligt min uppfattning vara aktuellt för dig att begära så kallad särskild handräckning hos Kronofogdemyndigheten (KFM) enligt 4 § BfL. KFM kommer inte gör någon egentlig prövning av om din ansökan är korrekt, utan så länge din dotter inte bestrider din ansökan kommer KFM hjälpa dig att få tillbaka din telefon. Du kan få mer information i länken nedan. Självklart rekommenderar jag dig att i första hand göra klart för din dotter att du avser att vidta denna åtgärd och ge henne chansen att då återlämna telefonen frivilligt.
https://www.kronofogden.se/Sarskildhandrackning.html

När du fått tillbaka din telefon är frågan hur du kan få ersättning för att du tvingats betala för din dotters abonnemangskostnader under tiden hon använt den. Såsom jag tolkar din fråga har ni haft ett muntligt avtal om att hon ska använda din telefon och betala dig för abonnemangskostnaden du är förbunden att betala din operatör. Hon har nu inte gjort det och därmed har du lidit skada på grund av hennes avtalsbrott. Detta rör sig om ren förmögenhetsskada, och enligt 2 kap. 2 § SkL är din dotter bara ersättningsskyldig om hon vållat dig skadan genom brott.

Frågan blir sålunda om din dotter begått något brott. Närmast till hands ligger enligt min uppfattning brottet olovligt förfogande i 10 kap. 4 § BrB. Utifrån den begränsade information jag har tillgång till bedömer jag att din dotter möjligen skulle kunna ha begått detta brott. Jag rekommenderar dock, återigen, att du gör klart för din dotter att du har för avsikt att polisanmäla hennes eventuella brott innan du gör det om du skulle bestämma dig för detta.

Jag hoppas att mitt svar var till hjälp!

Med vänlig hälsning

Magnus GustafssonRådgivare