Sätta in persienner i bostadsrätt?

Hej,

Vi bor i en bostadsrätt och vill sätta upp persienner i lägenhetens alla fönster då vi upplever att det kan bli extremt varmt under sommaren och att insynen också är rätt stor. De andra alternativen som finns är inte aktuella då de blir väldigt mörkt med exempelvis rullgardiner och vi inte vill dra för med gardiner. Vi vill placera persiennerna mellan fönsterna för att eliminera damm. Fönsterna är dubbla. Är detta tillåtet? Får vi göra detta utan att stämma av med styrelsen?

Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej och tack för att ni vänder er till Lawline med er fråga!

Det är tillåtet att sätta in persienner i era dubbelfönster. Detta hör nämligen till "lägenhetens inre", vars underhåll ni ansvarar för (bostadsrättslag 7:12 och prop. 1990/91:92 s. 201).

Ni är alltid varmt välkomna att ställa fler frågor till oss på Lawline!

Adam WinqvistRådgivare