Semester under uppsägningstid

Om jag bliv uppsagd idag 8/5 å har semester v 26 27 28 räknas uppsägning dom veckorna jag har semester

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga regleras i semesterlagen (SemL).

Jag tolkar din fråga som att du undrar om dina semesterveckor räknas in i uppsägningstiden. Svaret på denna fråga är ja.

Jag tolkar det också som att din semester beviljades innan du blev uppsagd. Det innebär att du har rätt att, om du vill, återkalla dina semesterveckor om du hellre vill ha ut semesterdagarna i pengar. Denna möjlighet har du dock inte om uppsägningstiden är längre än 6 månader eller om du blivit uppsagd på grund av personliga skäl (14 § SemL). Observera att din arbetsgivare däremot inte kan dra tillbaka din semester utan ditt samtycke.

Hoppas du fick svar på din fråga och lycka till!

Vänliga hälsningar

Lovisa LindgrenRådgivare