Semesterdagar med provanställning

Har en provanställning, 25 februari till 25 augusti. Därefter möjlighet till tillsvidareanställning. I november i år har jag en resa bokad i 3 veckor och undrar då hur semestern påverkas vid ett nytt anställningsavtal. Är jag tvungen att använda min sommarsemester, 25 dagar, till resan i november eller tjänar jag in semssterdagar under året även om det bara är en provanställning? Jag vet att arbetsplatsen inte har förskottssemester.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I mitt svar kommer semesterlagen att användas, den går att läsa i sin helhet via denna länk.

En arbetstagare har rätt till 25 semesterdagar per semesterår (4 §). Semesteråret består av perioden 1 april ett år fram tills 31 mars nästkommande år (3 §). Påbörjas anställningen senare än 31 Augusti har arbetstagaren endast rätt till 5 semesterdagar. Vilken anställningstyp eller var du är anställd spelar ingen roll, allt arbete omfattas av lagen och därmed räknas alltså din provanställningstid med.

Vad detta betyder i ditt fall är att du endast har rätt till 5 semesterdagar under sommaren 2019. Om inget annat har avtalats skall semesterdagarna tas ut under perioden juni-augusti (12 §). Vad den precis nämnda paragrafen betyder i ditt fall är att du inte kan bruka de semesterdagar som är intjänade efter 1 april i år och framåt. I fallet att det ändå skulle vara så att du kunde använda dina dagar har du inte tjänat in 25 semesterdagar och i texten framgår också att arbetsplatsen inte tillåter förskottsemester.

Sammanfattningsvis anser jag det svårt för dig att få använda dina semesterdagar för resan utan får ansöka om ledighet utan betalt. Självklart kan du komma överens om annat med din arbetsgivare eller att ett kollektivavtal har föreskrivet andra regler, eftersom vissa bestämmelser i lagen är dispositiva i arbetstagarens fördel (2 § & 2a §).

Jag hoppas att jag förstod din fråga rätt och gav dig svar, annars kan du gärna lämna en kommentar nedan!

Victor StrömwallRådgivare