Semesterdagar och beräkning av semesterlön

Hej Jag kan inte hitta någonstans i arbetsrätten oavsett vilket företag man är anställd i, att man har rätt till 5 veckors semester och även betalt för dessa 5 veckor. Det företaget jag är anställd i har jag "bara" 4 veckor och 4 dagar betalald semester. Vill jag ha 5 veckor får jag ta av min kompledighet

När vi är planerade för semester dras det 7,62 timmar per dag annars drars det 8 timmar per dag.

Tacksam om ni kan hjälpa mig med detta

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga regleras av semesterlagen — SemL.

Som huvudregel är SemL tvingande, och avtal som inskränker någons rätt till semesterförmåner är ogiltiga i den delen. Undantaget är vad som framgår av lagen (2 § SemL). Det går att göra undantag från vissa av lagens regler, bland annat genom kollektivavtal (2 a § SemL).

Rätt till semesterdagar och semesterlön

Enligt lagen har man rätt till 25 semesterdagar per semesterår, vilka räknas från 1 april till 31 mars. Har man påbörjat en anställning efter 31 augusti ett visst semesterår, har man dock bara rätt till fem semesterdagar det semesteråret. Man kan genom kollektivavtal ändra datumen för semesterår, men inte antalet semesterdagar (3 och 4 § SemL).

Utöver rätt till semesterdagar, har man också rätt till semesterlön ett visst antal av dessa dagar. Antalet dagar med semesterlön beräknas enligt 7 § SemL, genom att ta antalet dagar under intjänandeåret (som är motsvarande år dessförinnan) som arbetstagaren varit anställd, subtraherar de dagar arbetstagaren varit frånvarande utan lön (semester, permittering, korttidsarbete och semesterlönsgrundande ledighet räknas dock inte in). Denna siffra divideras med årets antal dagar, och det hela multipliceras med 25.

Har man varit anställd i över ett år och inte varit frånvarande någon dag, utöver semester och dylikt, blir beräkningen således 365 (antal dagar man varit anställd under intjänandeåret) – 0 (antal dagar man varit frånvarande) / 365 (intjänandeårets antal dagar) x 25 = 25 semesterdagar med semesterlön. Det går inte att göra undantag från denna paragraf.

Beräkning av semesterlönen

Semesterlönens storlek per dag beräknas antingen enligt sammalöneregeln eller enligt procentregeln. Om du har en fast månadslön beräknas den sannolikt enligt sammalöneregeln (16 § SemL). Enligt den beräkningsmetoden är semesterersättningen lika stor som din lön, och därtill ett semestertillägg om 0,43 % av månadslönen per dag. Har du också rörliga delar av lönen tillkommer till semesterlön ett belopp motsvarande 12% av den årliga intjänade delen (16 a § SemL).

Arbetsgivaren kan dock välja att beräkna lönen enligt procentregeln. Den totala semesterlönen är i det fallet 12% av din totalt intjänade lön under året (16 b § SemL).

Skadestånd

Har en arbetsgivare brutit mot semesterbestämmelserna, ska den utöver semesterlön betala skadestånd för uppkommen skada (32 § SemL). SemL har i hög utsträckning karaktär av en social skyddslag, varför denna paragraf ofta i tvister blir aktuell när en arbetsgivare brutit mot SemL.

Vill du undvika tvister och bara "korrigera ett fel" föreslår jag att du inte diskuterar skadestånd med din arbetsgivare, och det rör sig inte nödvändigtvis om några större summor. Jag vill samtidigt upplysa dig om att den mycket väl kan vara tillämplig när arbetsgivare bryter mot SemL.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare