Semesterersättning och bonus

Hej. Är det laglig att inkluderar semesterersättning i provisioner och bonus? T.ex. om en anställd får en bonus/provision på 10 000kr, har arbetsgivaren rätt att inkludera semesterersättningen i den bonusen/provisionen eller måste semester ersättning alltid tillkomma utöver ens provisioner och bonusar? Mvh Johan Claesson

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Angående semesterersättning och lön så regleras detta i Semesterlagen och enligt lagens 29 § skall denna ersättning beräknas på samma sätt som en semesterlön. Detta betyder att man även har rätt till semesterersättning på så kallade "rörliga" delar, t.ex. bonusar eller provision.

Det bör framgå tydligt på din lönespecifikation huruvida semesterersättning ingår i den bonus på 10.000 som du fått eller inte. Det är svårt att säga om du i ditt specifika fall har rätt till ersättning, men generellt kan jag säga att om du blivit lovad en bonus på 10.000 utan att det gjorts tydligt för dig att den summan inkluderade semesterersättningen, borde det vara rimligt att du även har rätt till semesterersättning på dessa 10.000. Detta helt enkelt eftersom att semesterersättning skall utgå på bonusar.

Jag skulle rekommendera dig att vidare läsa i ditt kollektivavtal (om det finns något) eftersom det kan vara vidare reglerat där samt att ta kontakt med en facklig organisation som kan hjälpa dig vidare.
Detta eftersom din fråga är väldigt specifik och det är svårt att dra slutsatser via detta frågeformulär.

Hoppas detta gav iallafall lite hjälp på traven och lycka till!

Victor StrömwallRådgivare