Sexuellt trakasserad på jobb

Hej !

Jag och flera tjejer har blivit sexuellt trakasserad på vårt jobb.

Arbetsgivaren vägrar att göra något och behåller denna person på arbetsplatsen.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Sexuella trakasserier är aldrig okej och kan utgöra ofredande och sexuellt ofredande enligt brottsbalken 4 kap 7 § BrB respektive 6 kap 10 § BrB.

Enligt 2 kap 3§ diskrimineringslagen är det arbetsgivaren som är ansvarig för att trakasserier inte ska förekomma på arbetsplatsen. Arbetsgivaren är inte bara ansvarig för sitt eget agerande, utan även kollegor emellan.

Då din arbetsgivare inte uppfyller sin skyldighet kan du anmäla din arbetsgivare till diskrimineringsombudsmannen eller kontakta ditt fackförbund om du är fackligt ansluten, då de kan föra din talan mot arbetsgivaren. Anteckna även händelserna och spara eventuella sms eller bilder som visar på det olämpliga beteendet. Utöver detta bör ni polisanmäla den kollega som trakasserar er.

Hoppas du är nöjd med ditt svar! Du är alltid välkommen att höra av dig till oss igen vid fler frågor.

Med vänlig hälsning,

Elin GidingRådgivare