FrågaEKONOMIÖvrigt14/05/2017

Självrisk vid skada

Hej jag är 16 år och går på Thorildspalnsgymnaium.

Jag och min kompis hittade en kundvagn på skolgården. Vi tyckte det verkade kul att köra runt med den på solgården men vi tappade kontrollen över vagnen eftersom hjulet på ena sidan var sned och råkade försiktigt slå in mot en glasruta som gick sönder. Vi gick direkt ner till läraren som var närvarande, men då kom flera elever och filmade oss och skrattade åt oss. Därför valde vi att springa upp till rektorn och berättade om vad som hänt. Nu säger de att vi måste betala en självrisk.

Vad täcker i detta fall våra försäkringar Te.x. hemförsäkringen?

Lawline svarar

Hej, tack för att ni vänder er till lawline med er fråga!

Självrisk är det belopp som man behöver betala när man använder sin försäkring för att täcka en skada. Det är inte helt klart för mig men det låter som att er skola vill att ni ska ersätta dem för att de behöver betala en självrisk på deras försäkring? Jag kommer i alla fall att försöka svara på er fråga med den frågeställningen. Det låter som att det kommer vara svårt för er att slippa ansvar för den här skadan, er skyldighet att betala framkommer ur 2 kap 1 § Skadeståndslagen, men ni verkar mer undra om hur försäkring fungerar än hur betalningsskyldigheten uppstår så jag fokuserar på den biten här nedan.

Som en del av en hemförsäkring ingår alltid en Ansvarsförsäkring, en försäkring för skada man råkar orsaka annan. I det här fallet så är skadan för er skola att de behöver betala sin självrisk, och er ansvarsförsäkring skulle här kunna gå in och täcka det beloppet. Om den gör det beror på villkoren i erat försäkringsavtal, vilket är olika beroende på vilket försäkringsbolag man har.

Det är möjligt att det i eran ansvarsförsäkring också finns en viss självrisk som ni skulle behöva betala och på så sätt att ni ändå skulle behöva stå för en del av skadan, men det skulle då vara en betalning till ert försäkringsbolag och de skulle i sin tur betala skolan. Det är därför bra om ni tar er en titt på era försäkringsvillkor och kontaktar ert försäkringsbolag. Försäkringsvillkor finns ofta tillgängliga på försäkringsbolagens hemsidor.

Det skulle också kunna vara på det sättet att ni har en försäkring via skolan, och att det är den som har trädit in och att ni behöver betala självrisken till det bolaget.

Utan att veta mer om var ni är försäkrade så är det svårt att säga något om vad som täcks och hur mycket ni kommer behöva betala och vilket av era försäkringsbolag som kommer stå för det. Men så länge ni har en hemförsäkring så kommer ni inte att behöva stå för hela glasrutan utan endast den självrisk som finns i försäkringsvillkoren.

Jag hoppas jag kunde vara till hjälp, skulle ni fortsatt ha frågor eller ifall jag uppfattat något fel är ni välkommna att ställa fler frågor till Lawline.

Med vänliga hälsningar

Björn GunnarssonRådgivare