FrågaOFFENTLIG RÄTTSekretess30/06/2021

Sjukjournal

Hej ! Skriver till er för jag undrar om jag ka få (sjukjornal ) abort ! från 1982 - 24-9

nästan säker på datum.Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej! Och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att det handlar om antingen få ut en sjukjournal eller radera en del eller en sjukjournal och det regleras ibland annat i tryckfrihetsordningen (TF) och offentlighets- och sekretesslag och mer specifikt 25 kap 1 § offentlighets- och sekretesslag.

Allmänna handlingar
Man har rätt att begära ut allmänna handlingar från myndigheter för att främja demokratin och ge insyn i myndigheternas verksamhet enligt 2 kap 1 § TF. Dock finns det begränsningar av den rätten och det är genom sekretess, och information om enskildas personliga eller ekonomiska förhållanden faller inom begränsningen enligt 2 kap 1 § p. 6 TF. Så när det kommer till sjukjournaler så råder det sekretess över dem och det betyder att allmänheten inte får ta del av informationen och syftet är att skydda enskilda personer.

Kan du begära ut en sjukjournal?
Det råder också sekretess över sjukjournaler enligt 25 kap 1 § offentlighets- och sekretesslag. Du har alltid rätt att begära ut din egna sjukjournal om det inte faller inom undantaget i 25 kap 6 § offentlighets- och sekretesslagen. När det kommer till att begära ut någon annans sjukjournal brukar det inte gå att begära ut någon annans sjukjournal men det kan det vara okej om det går att anse att det är klart att uppgiften kan röjas utan att den enskilde eller någon närstående till denne lider men, alltså lider skada av det. Alltså så kan du begära ut din egen sjukjournal och eventuellt någon annans om man har fått bifall efter en menprövning.

Få ens sjukjournal spärrad eller förstörd
Som patient har man rätt att få uppgifter spärrade eller förstörda och det görs genom att kontakta Inspektionen för vård och omsorg, (IVO). För att det ska beviljas krävs det att det finns goda skäl och att det ska vara klart att journalen inte behövs för kommande vård.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att höra av dig till oss.

Med vänliga hälsningar,

Lucas RasmussonRådgivare