FrågaARBETSRÄTTSjuk 28/02/2019

Sjuklön vid timanställning

Hej, jag är timanställd och jobbar varje dag, har gjort det i 1,5 år på min firma. Jag blev sjuk i 6 dagar och första dagen så blir det självklart karnens. Följande 5 dagarna var jag sjuk men min arbetsgivare vill inte betala ut någon sjuklön. Har jag rätt till sjuklön eller inte?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Låt oss först klargöra att en timanställning innebär en anställningsform där varje arbetspass utgör en anställning. Timanställning defineras i lagen om anställnigsskydd (LAS) som en "allmän visstidsanställning".

Detta är viktigt eftersom att du jämfört med t.ex en heltidsanställning löpande får betalt för dina missade arbetspass, endast kommer få ersättning för de pass som är bokade och som du har "rätt till".

Sjuklön regleras i Lagen (1991:1047) om sjuklön. Förutsättningar för att man skall vara berättigad till sjuklön stadgas i lagens 3 §. Om du läser denna framgår det rätt tydligt att du skulle vara berättigad till detta, eftersom du jobbat längre än 14 kalenderdagar.

För att summera har du rätt till sjuklön enligt relevant lagstiftning OM du har inbokade pass, och inte t.ex om du "rings in vid behov". Vill din arbetsgivare fortfarande inte betala ut någon sjuklön bör du vända dig till ett fackförbund som kan assistera dig i tvisten, alternativt till en verksam jurist.

Hoppas du fick svar på din fråga och lycka till!

Victor StrömwallRådgivare