FrågaARBETSRÄTTSjuk 30/08/2019

Sjuklön vid timanställning

Hej! Jag har en så kallad intermittent anställning (timanställning) står det på avtalet.

Och har haft schema hela sommaren dvs juni-aug. Har jag rätt att få sjuklön?

Var sjuk 3 dagar i Augusti..

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som arbetstagare har du rätt till sjuklön, enligt 1 § lagen (1991:1047) om sjuklön. Rätten till sjuklön gäller från första dagen av anställningstiden, förutsatt att anställningstiden inte är kortare än en månad, 3 § sjuklönelagen. Se 1 § och 3 § sjuklönelagen, här och här

Sjukperioden omfattar de 14 första dagarna som du är sjuk, därefter får du sjukpenning från försäkringskassan, 8 § sjuklönelagen. Från och med dag 8 måste du skicka ett läkarintyg eller läkarutlåtande för att få fortsatt sjuklön, annars har arbetsgivaren ingen skyldighet att utge sjuklön. Se 8 § sjuklönelagen, här

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Hanna MustafaRådgivare