Ska arbetsgivaren ersätta mig för en stöld som skett i deras omklädningsrum utan låsbara skåp?

Hej. Under mitt arbetspass idag på jobbet försvann ett dyrt skärp från min väska. Det finns skåp på jobbet men alla skåp är redan upptagna och jag med flera har inte fått tillgång till ett skåp. Jag har tyckt att det varit slöseri med energi och tid att ens be om ett skåp för vem snor något från en kollegas väska på jobbet under arbetstid. Jag har hört av mig till min chef men han svarar inte på mig och jag är jätte orolig över att jag inte kan få någon ersättning eller att vi ska försöka få fram det av den som tagit det.

Och då undrar jag ifall det skulle vara så att mitt jobb ersätter mig med den kostnaden eftersom dom inte gett mig ett skåp och det blev snott av någon på mitt jobb under arbetstid eller om jag kan polisanmäla det som stöld eller hur jag ska gå till väga. Allt jag vill är att antingen få tillbaka det av den som snott det eller ersättning,struntar i av vem eller vilka vill bara ha en ersättning (Jag jobbar på en hamburgarkedja om de skulle va till nån hjälp)

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Kan arbetsgivaren bli skadeståndsskyldig pga att du ej fått ett skåp?
För att din arbetsgivare ska bli skyldig att ersätta kostnaden för skärpet krävs det att de kan påstås ha varit vårdslösa genom att inte ge dig tillgång till ett skåp (2 kap. 1 § skadeståndslagen). Utgångspunkten för vårdslöshetsbedömningen är i första hand de eventuella skyldigheter och förbud som uppställs i exempelvis lag.

Vad säger lagen om skåp på en arbetsplats?
Enligt arbetsmiljölagen kan myndigheter utge mer specifika regler kring hur arbetsmiljön ska se ut, dvs så kallade myndighetsföreskrifter (4 kap. 10 § arbetsmiljölagen).

Myndighetsföreskrifterna i det här fallet fastslår att arbetstagare ska ha tillgång till förvaring av kläder i utrymmen vars utformning motverkar risken för stöld (93 § Arbetsmiljöverkets föreskrifter om arbetsplatsens utformning samt allmänna råd om tillämpningen av föreskrifterna). Det finns alltså inte en uttrycklig skyldighet för arbetsgivaren att förse arbetstagare med låsbara skåp när det kommer till förvaring av kläder. När det däremot kommer till privatsaker har arbetstagaren rätt till utrymmen som kan låsas (92 § Arbetsmiljöverkets föreskrifter om arbetsplatsens utformning samt allmänna råd om tillämpningen av föreskrifterna). Det centrala i ditt fall är däremot att du inte haft någon valmöjlighet; hade du velat förvara ditt skärp i ett utrymme avsett för privatsaker med hänsyn till dess prisklass, hade det i vilket fall inte varit möjligt.

Rätten till förvaring beror sedan i sin tur också på om det finns ett sådant behov på arbetsplatsen. Eftersom du jobbar på en hamburgarkedja innebär det att ombyte till arbetsuniform är obligatoriskt. Ni har inte heller möjlighet att hålla uppsikt över era värdesaker när ni jobbar. Därmed är alltså rätten till ett skåp tillämplig på din arbetsplats.

Kan arbetsgivaren bli skadeståndsskyldig pga att en arbetstagare stulit ditt skärp?
Arbetsgivaren har ett skadeståndsansvar för skador som dess arbetstagare orsakar i tjänsten (3 kap. 1 § skadeståndslagen).

En första förutsättning för att arbetsgivaren ska bli ansvarig är således att man måste fastslå att det varit en arbetstagare som genomfört stölden. För att kunna dra den definitiva slutsatsen måste omklädningsrummet vara av sådan beskaffenhet att endast anställda kan ta sig in i det. Någon specifik person behöver dock inte pekas ut.

Vidare måste en arbetstagare ha genomfört stölden i tjänsten. I allmänhet innebär det att det måste ha funnits ett samband mellan handlandet och arbetsuppgifterna. När det kommer till uppsåtligt orsakande av skada är dock kravet på samband med tjänsten strängare; det krävs ett nära samband. Vikt läggs även vid huruvida arbetsgivaren kunnat förutse eller kontrollera händelseutvecklingen, samt om det rör sig om ett förverkligande av en så kallad "typisk risk" för verksamheten.

I det här fallet är min bedömning att stölden har ett nära samband med tjänsten eftersom det skett i en arbetslokal och eftersom arbetsuppgifterna kräver ombyte och därmed ett omklädningsrum. Arbetsgivaren har vidare haft goda chanser att kunna förutse att en eventuell stöld kan komma att ske, och därmed också kunnat se till så att alla har tillgång till ett säkert förvaringsutrymme för värdesaker. Att en stöld kan förekomma i ett omklädningsrum bör också bedömas som en så kallad "typisk risk". Jag skulle av den anledningen säga att din arbetsgivare har en skyldighet att ersätta ditt skärp.

Vad bör du göra?
Du har två alternativ i sammanhanget:

1. Kräva ersättning på den grunden att arbetsgivaren varit vårdslös genom att inte ha haft ett låsbart utrymme tillgängligt för värdesaker, vilket denne är skyldig till enligt lag.
2. Kräva ersättning på den grunden att arbetsgivaren har ansvar för de skador som arbetstagare orsakar i tjänsten, förutsatt att man kan dra slutsatsen att endast en arbetstagare kunnat genomföra stölden.

Om du är med i ett fackförbund bör du ta kontakt med dem för att få hjälp med att framställa dina krav. Utöver detta bör du också polisanmäla stölden.

Vänligen

Pegah FazliRådgivare