FrågaAVTALSRÄTTFormkrav29/01/2020

Ska byte av borgensman för hyresrätt ske enligt viss form?

Om jag har en borgenär till mig på min hyresrätt och borgenären vill hoppa av, samtidigt har jag funnit en ny borgenär.

Hyresvärden har godkänt den nya borgenären, räcker det inte att den gamla borgenären får en skrivelse från hyresvärden att den är inte knuten till något avtal längre ?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Borgensman kan bytas ut om borgenären godkänner det

När du skriver borgenär tolkar jag det som att du i själva verket menar borgensman.

- Borgenär är den man har att betala skulden/hyran till, alltså hyresvärden.

- Borgensman är den som "går i borgen" och alltså ger säkerhet för att hyresgästen betalar.

Frågan rör alltså byte av borgensman.

En borgensman kan bytas ut mot en annan om borgenären och den nya borgensmannen godkänner det.

Borgensförbindelse kan ingås och sägas upp utan krav på viss form

Ett borgensåtagande är ett formlöst avtal, vilket betyder att det kan ingås och sägas upp utan krav på att något visst ska stå i ett papper. Enbart det att hyresvärden och en ny borgensman kommer överens om att den nya borgensmannen ska ta över borgensansvaret, är tillräckligt för att den tidigare borgensmannen inte längre ska vara bunden av sitt borgensåtagande. Det kan göras skriftligen, muntligen eller på något annat sätt. I och med att hyresvärden godkänner ett byte av borgensman, kan förstås att den tidigare borgensmannen har fullgjort sin förpliktelse enligt borgensförbindelsen och att denne därför inte behöver godkänna att denne själv inte är borgensman längre.

Det är lämpligt att informera borgensmannen att denne inte längre är bunden

I praktiken innebär det att det inte krävs ens att en handling skickas till den tidigare borgensmannen för att denne inte längre ska vara bunden av borgensförbindelsen; den har redan upphört. Ett bra sätt att byta ut borgensmannen är dock att borgenären (hyresvärden) tillsammans med den nya borgensmannen skriftligen upprättar en borgensförbindelse där det står att den nya borgensmannen åtar sig borgensansvar för hyresrätten och träder i den tidigare borgensmannens ställe. För att undvika missförstånd är det klart lämpligt om den gamla borgensmanen på något sätt informeras om att denne inte längre är bunden av sitt tidigare borgensåtagande, exempelvis genom att en skrivelse skickas.

Sammanfattning

Det är tillräckligt att hyresvärden kommer överens med (godkänner) en ny borgensman om att denne ska träda i den tidigare borgensmannens ställe för att den tidigare borgensmannen inte längre ska vara bunden av avtalet. Det är inte ens nödvändigt att skicka en skrivelse till den förra borgensmannen om att denne inte är bunden längre. För att undvika missförstånd är det dock klart lämpligt att informera den tidigare borgensmannen om hur det ligger till.

Hoppas detta var svar på din fråga. Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Vänligen,

Gustav ÖstlundRådgivare