FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll08/12/2020

Ska den förälder som tjänar mer betala mer för barnens uppehälle efter skilsmässa?

Hej, jag är separerad med två barn, 7 och 8 år. Vi har delad vårdnad och barnen bor växelvis hos mig. Vi har aldrig vart så noga med kostnaderna för barnen så har inte så bra koll hur fördelningen har vart. I och med att jag tjänar mer mamma så från min synvinkel har jag betalat en större del när det gäller kostnader för barnen. Såsom kläder och fritidsaktiviteter. Kostnaden för skolan har vi delat lika på.

Till och från har vi haft en bra relation. Fast nu har kostnader för kläder, skola och fritidsaktiviteter blivit ett problem. Mamma hävdar nu att vi båda betalat lika mycket för barnens kostnader och att jag ska betala mer än henne. Jag hävdar att det inte är så och jag har betalat mer. Tyvärr så har jag inga kvitton sparade eller annan bevis som stödjer det jag hävdar utan det är mer en känsla. Jag har inga problem med att jag betalar mer än henne.

Men jag vill veta vad lagen säger om barnen kostnader när en föräldrar tjänar mer än den andra? Har båda skyldighet att betala lika mycket för gemensamma kostnaderna?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Eftersom din fråga handlar om hur kostnaderna för barn ska fördelas, alltså fråga rörande underhåll, aktualiseras 7 kapitlet i föräldrabalken (FB).

Eftersom att barnen bor växelvis hos dig har du ingen skyldighet att betala underhållsbidrag till barnens mamma, om det inte skulle vara så att du tjänar väldigt mycket mer än henne. Däremot kan det vara rimligt att du står för en större del av kostnaderna då du har en högre lön.

I lagen står det att föräldrarna ska svara för underhåll åt barnet efter vad som är skäligt med hänsyn till föräldrarnas samlade ekonomiska förmåga (7 kap. 1 § 1 st. FB). I kostnaderna för barnets underhåll ska föräldrarna sinsemellan ta del var och en efter sin förmåga (7 kap. 1 § 3 st. FB).

Ur lagen kan man alltså utläsa att den förälder som tjänar mer också ska stå för en större del av barnens kostnader. Mycket mer vägledning än så ges det inte. Hur mycket mer du ska betala än barnens mamma bör beräknas efter hur stor lön du har i förhållande till henne.

Ett första steg kan vara att du och barnens mamma under en tid sparar kvitton och försöker reda ut hur mycket var och en av er spenderar på barnen, så att ni kan få klarhet i om ni betalar lika mycket eller om du betalar mer. Därefter kan ni diskutera hur ni vill lägga upp ekonomin för barnen framöver. Om du vill ha hjälp med att skriva ett avtal med barnens mamma om hur ni ska fördela kostnaderna är du välkommen att vända dig till oss på Lawline, antingen via hemsidan eller via telefon på 08-533 300 04.

Vänliga hälsningar,

Frida FahlgrenRådgivare