Ska egendom min make har köpt i sitt företag ingå i bodelningen vid skilsmässa?

Hej !

Jag och min man har varit gifta i 24 år. Nu håller vi på att skiljas. Min man har ett eget företag som sidobuisness till sin vanliga löneinkomst. Via sitt företag har han bla köpt en skåpbil, instrument samt en mängd ljud och ljusutrustning.

Hur blir det med de sakerna delas de lika vid en skilsmässa ?

Jag har ju inte alls varit inblandad i hans företag men vi har ju varit gifta medan han haft sitt företag.

Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Giftorättsgods ska delas mellan makarna

Vid en skilsmässa ska det göras en bodelning där makarnas giftorättsgods delas lika mellan makarna. All egendom som inte är enskild egendom är giftorättsgods (7 kap. 1 § äktenskapsbalken). Som enskild egendom räknas endast sådant som till följd av ett äktenskapsförord m.m. ska betraktas som enskild egendom (7 kap. 2 § äktenskapsbalken).

Företag och egendom i företaget är giftorättsgods om inget annat är särskilt föreskrivet

Ett företag och egendom en make har köpt i företaget är giftorättsgods i den mån inte annat är särskilt föreskrivet i ett äktenskapsförord (eller följer av ett testamente eller gåva m.m.). Det din make har köpt i sitt företag ska således ingå i bodelningen mellan er. Din make dock rätt att i första hand få sin egendom, om han själv önskar få den (11 kap. 7 § äktenskapsbalken). Han kan alltså välja att behålla skåpbilen och utrustningen m.m. men värdet av det ska fortfarande räknas in i hans andel i bodelningen.

Sammanfattning

Det din make har köpt i sitt företag ska ingå i bodelningen, om inte annat är särskilt föreskrivet i exempelvis ett äktenskapsförord. Han har rätt att behålla just den egendomen, men då ska värdet av den räknas in i hans andel.

Hoppas detta var svar på din fråga. Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Vänligen,

Gustav ÖstlundRådgivare