Ska egendom som är införskaffad efter ansökan om äktenskapsskillnad ingå i bodelningen?

Är det sant att efter att ha lämnat in skilsmässedokumenten till domstolen kommer alla tillgångar som jag köper bara en dag efter att inte betraktas som makars och hustruns gemensamma egendom och kommer inte att ingå i uppdelningen av egendom?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga handlar om bodelning i samband med skilsmässa. Regler om detta finns bland annat i 9 kap äktenskapsbalken (ÄktB).

Inledning

Din fråga rör egendomsförhållanden efter den så kallade "brytdagen" vilket är den dag då talan om äktenskapsskillnad väcktes hos tingsrätten (då ansökan om skilsmässa kom in till tingsrätten). Jag kommer i mitt svar förklara vad den här brytdagen innebär och vad som händer med den egendom som införskaffas efter den dagen.

Vad händer med egendom införskaffad efter den så kallade brytdagen vid en skilsmässa?

Dagen då ansökan om skilsmässa inkom till tingsrätten brukar kallas för brytdagen eller "den kritiska punkten". Den här brytdagen är viktig för den kommande bodelningen. Bodelningen ska nämligen göras med utgångspunkt i egendomsförhållandena som fanns vid brytdagen (9 kap. 2 § ÄktB). Det innebär att de tillgångar och skulder som makarna hade vid tiden för ansökan av äktenskapsskillnad ska ingå i bodelningen. Brytdagen kan därför liknas som en "frysning" av tillgångarna.

Skulder och tillgångar som uppkommer efter brytpunktsdagen ska som huvudregel inte ingå i bodelningen. Det betyder att egendom som införskaffas efter brytpunktsdagen inte räknas in i bodelningen.

Sammanfattning

Svaret på din fråga är ja! Dagen som en ansökan om skilsmässa inkommer till tingsrätten kallas för brytdagen. Det är egendomsförhållandena på denna dag som den framtida bodelningen kommer att utgå ifrån. Det betyder att skulder och tillgångar som makarna får efter brytpunktsdagen inte ska räknas in i bodelningen. Exempelvis kan det handla om ett arv som den ena maken får efter brytpunktsdagen. Då ska detta arv inte ingå i bodelningen.

Hoppas du fick svar på din fråga, om du har en annan fråga är du välkommen att ställa en till!

Vänligen,

Julia PerssonRådgivare