​Ska en gåva till en bröstarvinge given för sex år sedan tas med i bouppteckningen?​

Ska en gåva till en bröstarvinge given för sex år sedan tas med i bouppteckningen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga regleras av 6 kap Ärvdabalken (ÄB). I kapitlets första paragraf stadgas att gåvor som arvlåtaren under sin livstid har gett till en bröstarvinge utgör förskott på arv om inget annat har föreskrivits. Det innebär alltså att om det inte finns reglerat i gåvobrevet att en gåva inte ska utgöra förskott på arv så utgör den just ett förskott. Detta gäller bara gåvor givna till bröstarvingar. Ett förskott på arv ska avräknas från bröstarvingens arvslott vid bodelningen.

Eftersom gåvan i din fråga är given för sex år sedan kan det vara aktuellt att nämna 6 kap 3 § ÄB som stadgar att avräkningen av förskottet ska ske utifrån egendomens värde vid mottagandet av gåvan, inte utifrån värdet vid arvlåtarens död vilket normalt annars gäller.

Utifrån det ovan nämnda kan det konstateras att huvudregeln är att en gåva till en bröstarvinge ska tas med i bodelningen och avräknas från bröstarvingens arvslott. Om det i gåvobrevet föreskrivits att gåvan inte ska utgöra förskott på arv ska gåvan inte påverka bröstarvingens arvslott.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Vänligen,

Astrid Niva-LindmarkRådgivare